|
|||
Brits sideman, componist, singer-songwriter en pianist Jonathan “Jon” Cleary stond dit jaar tijdens Blues Peer op zaterdag geprogrammeerd om het publiek te bezielen met een portie funky NOLA R&B. We hadden met Cleary een afspraak gemaakt en keken uit naar deze ontmoeting. Cleary, die door het touren en reizen erg moe was en er wat afwezig bij leek, maakte alsnog voor zijn optreden tijd voor ons vrij, om op onze vragen te beantwoorden. Nogmaals bedankt Mr. Jon Cleary! Door visum problemen moet Cleary echter terug naar Engeland verhuizen. Hier komt hij in contact met producer John Porter, die hem had zien optreden in NO. Via Porter staat Cleary in de studio met Taj Mahal. Porter zelf is te horen op Cleary’s solo album ‘Moonburn’ [1999]. In 2002 neemt Cleary het album John Cleary & the Absolute Monster Gentlemen op, in 2008 ‘Mo Hippa’ en in 2012 volgt ‘Occapella!’. De “kern” bandleden van Cleary’s Absolute Monster Gentleman zijn gitarist Derwin "Big D" Perkins (The Friendly Travellers), bassist Cornell C. Williams en drummer Jeffery “Jellybean” Alexander, beiden zijn afkomstig uit New Orléans. In Peer staat Jon Cleary op het podium met Cornell Williams (bas), Nigel Hall (keys) en A.J. Hall (drums). Mr. John Cleary Hi! Welkom in Peer, welkom in België! Nogmaals bedankt dat je tijd voor ons wilt vrijmaken. We houden het kort, want we weten dat je nog wat rust nodig hebt voor je optreden!... Mr. Cleary, toen ik review voorbereidde van uw laatste album ‘Go Go Juice’, heb ik op de site nog eens je biografie gelezen. Kan je ons uitleggen wat er je richting New Orléans drijft? Waarom is jou liefde voor Crescent City en zijn muziek zo groot? Ik heb al een groot deel van mijn leven in New Orléans doorgebracht. Ik ben er (in 1980) na het beëindigen van mijn schooltijd in de UK, gaan wonen. Ik heb altijd naar NO willen gaan. Naargelang ik geld had ging ik enkele dagen, soms enkele weken naar ginds. Was je voorbestemd om muzikant te worden? Kwam het door je omgeving, je familie? Mijn ganse familie was heel muzikaal. Mijn grootouders stonden op het podium. Mijn Moeder groeide op in de jaren ’50, de hoogdagen van de NO-jazz. Ze luisterde veel naar deze muziek en mijn vader speelde in een skiffle band. Ik groeide op in die muzikale omgeving. Ik ben erg beïnvloed door de oude muzikanten die ik ginds in NO ontmoet heb. Ik ben erg onder de indruk van het complexe van hun muziek, van de manier waarop ze hun arrangementen schrijven, van de structuren. Muziek in NO betekent ook plezier maken, dansen… Je carrière en je muziek typeert zich door de liefde voor “verscheidenheid”. Is dit een typisch Jon Cleary trekje, of is dit iets wat iedere artiest per definitie heeft? Het is niet de “verscheidenheid” op zich, maar omdat alles vanuit het hart komt, dat het zo typisch maakt. Dit maakt het zo anders. (In 2015 bracht Jon Cleary ‘GoGo Juice’ uit. John Porter was opnieuw de producer. De opnames gebeurden in de legendarische Dockside Studio in Maurice, Louisiana. Op het album staan negen originele nummers. Buiten Perkins (gitaar), Williams (background vocals) en Alexander (background vocals) zijn er ook Terence Higgins (drums), Calvin Turner (bas), Shane Theriot (gitaar), Nigel Hall (keys), Danny Sadownick (percussie), Eric Bloom (trompet), Ryan Zoidis (sax), Charles Haloran (trombone) en de Dirty Dozen Horns (Kevin Harris, Roger Lewis, Efrem Towns, Kirk Joseph) en werden de background vocals gezongen door The Absolute Monster Gentleman (Cornell Williams, Derwin “Big D” Perkins, Jeffery “Jellybean” Alexander, Ivan Neville / nvdr). Kan je reageren op de volgende dingen die ik in mijn ‘Go Go Juice’ album review schreef:
Klopt, want New Orléans vat al deze invloeden samen. NO is de melting pot! > “Een uitstekende songwriting, die volgens kenners gebaseerd is op ‘NO street language...’?” (Hij bedankt ons voor dit complement, deze mooie woorden…) Werk je aan nieuwe songs, aan een nieuw album? Ja, daar zijn we mee bezig. Ik werk er aan wanneer ik niet tour, in mijn eigen studio, thuis. Als ik tour schrijf ik. Ik heb ondertussen ook een solo album uitgebracht (‘Live at Chickie Wah Wah’ [2017] / nvdr), waarop ik zing en mezelf op piano begeleid. Zijn er nog dingen die je zou willen doen in je muzikale carrière? Open items op je “bucket list”? Ja, er zijn artiesten die ik al bewonder van toen ik nog een kind was: Taj Mahal, Bonnie Raitt, Dr. John, Ry Cooder… Ik speelde al in Dr. John’s band, met Taj Mahal, met Bonnie Raitt, John Scoffield… Wat boeit je naast de muziek? Ik lees graag een boek. Ik hou van lekker eten, NO food. Ik reis graag… Wat heb je over jezelf geleerd door/van je muziek, (Hij denkt even na…) Over mezelf? Laatste vraag: In 2008 was je (met Bonnie Raitt) al eens in Blues Peer. Hoe verschillend zal je optreden vanavond zijn? Wat zal er op je set list staan? Wat mogen we verwachten? Ja, toen ik speelde in de band van Bonnie Raitt, nu sta ik er met een eigen band. Mr. John CLEARY, that were my questions. Thank you again for your time and thank you for your great funk music!... Eric Schuurmans Foto © Manon Houtackers
|
|||
|